Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Taaltopics Spelling helpt studenten hun spellingsvaardigheden te verbeteren. Het geeft ze een duidelijk overzicht van de belangrijkste regels voor spelling en interpunctie, zonder te veel op details in te gaan. Waarom kiezen voor Taaltopics Spelling? gerichte aanpak van spellingsonderdelen waarmee veel fouten gemaakt worden; duidelijk overzicht van de belangrijkste regels voor spelling en interpunctie; studenten kunnen zelf een persoonlijke selectie van op te frissen onderwerpen maken. Een volledige herhalingscursus spelling is voor veel studenten niet aantrekkelijk, het gericht aanpakken van spellingsonderdelen waarmee veel fouten worden gemaakt, is dat wél. Daarom is Taaltopics Spelling zo opgezet dat studenten aan de hand van een diagnostische toets een persoonlijke selectie kunnen maken van onderwerpen waar ze moeite mee hebben. Achterin het boek zijn per behandeld onderwerp oefeningen opgenomen. Door gericht te oefenen, kunnen studenten automatismen bijstellen die steeds bepaalde spelfouten veroorzaken. De antwoorden op de oefeningen zijn in het boek opgenomen.
Orthography --- Dutch language --- schrijfvaardigheid --- spelling --- linguïstiek --- Néerlandais (langue) --- Orthographe. --- Ponctuation.
Choose an application
Als je naar het hoger onderwijs gaat, word je geconfronteerd met een heel andere manier van spreken en schrijven. Er wordt van je verwacht dat je de ?academische taalvaardigheid? beheerst. Dat betekent onder meer: op een academische manier zinnen en teksten formuleren, efficiënt noteren tijdens de les, de juiste termen gebruiken bij het beantwoorden van examenvragen, enzovoort. Het boek Taal@hogeronderwijs biedt tal van authentieke voorbeelden en oefeningen uit de praktijk van het hoger onderwijs. De voorbeelden en oefeningen zijn afkomstig uit uiteenlopende vakdomeinen. Doel van dit boek is jou als beginnende student sneller vertrouwd te maken met de talige verwachtingen in het hoger onderwijs. Op die manier kan je je tijdens de colleges en studies meer op de inhoud concentreren. Nieuw in deze editie zijn de extra digitale oefenmogelijkheden op het online leerplatform Sofia. De vele digitale oefeningen laten je toe om je taalvaardigheid uitvoerig te oefenen en testen. Je kan in Sofia ook videofragmenten van hoorcolleges bekijken om zo je noteertalent te trainen. Op die manier ben je helemaal klaar voor het echte werk. Ook begrijpend lezen komt aan bod. Op Sofia vind je namelijk verschillende teksten en wetenschappelijke artikels met bijbehorende oefeningen om je leesvaardigheden aan te scherpen.https://acco.be/
Taalvaardigheid ; hoger onderwijs --- 489.59 --- taalvaardigheid --- taalkunde --- Nederlands --- Taalvaardigheid --- Wetenschappelijke tekst : schrijven --- schrijfvaardigheid --- 001.81 --- Science --- Didactics of higher education --- Stilistics --- studievaardigheden --- Hoger onderwijs --- Wetenschappelijke publicatie --- Scriptie
Choose an application
Werkstukken, bachelorscripties en masterproeven: steeds vaker moeten studenten laten zien dat ze zich schriftelijk helder kunnen uitdrukken. Voor velen is het grootste struikelblok de manier waarop ze dat moeten doen. Wie moeite heeft met formuleren verschuilt zich soms achter de bewering dat niet de vorm, maar de inhoud van belang is. Dat is een misvatting: als de vorm onder de maat is, zal ook de inhoud minder overtuigen. "Ik kan niet goed schrijven" is een nog vaker gehoord excuus. In werkelijkheid veronderstelt wetenschappelijk schrijven niet een of ander geheimzinnig talent, maar de bereidheid om een aantal basisregels te volgen, om te oefenen in het gebruik daarvan en om telkens opnieuw kritisch naar eigen teksten te kijken. Om studenten op weg te helpen biedt dit werk een praktische handleiding om helder te schrijven in een verantwoorde stijl. Het gaat rechtstreeks naar de kern, zonder betuttelende oefeningen en zonder nodeloos uitgesponnen voorbeelden
Nederlandse taal --- Rapporteren. --- Schriftelijke communicatie. --- Scripties --- Scripties. --- Wetenschappelijke rapporten --- Schrijfvaardigheid. --- Nederlandse taal. --- schrijfopdracht --- schrijfvaardigheid --- werkstukken --- schriftelijke communicatie --- Study methods --- schrijfstijl --- Stilistics --- Academic collection --- #KVHB:Schrijfvaardigheid --- #KVHB:Rapporteren --- #KVHB:Scripties --- rapporteren --- schrijven --- scripties --- * 844.6 --- Nederlands --- eindwerken --- masterproeven --- taalgebruik --- 001.81 --- 844.4 --- 844.6 --- Rapporteren --- Schrijven --- Wetenschappelijk taalgebruik --- eindwerk --- scriptie --- 450.8 --- publiceren --- 110251.jpg --- Proefschriften --- 499.5 --- Paper --- Bachelorproef --- Nederlands - taalgebruik, taalbeheersing, taalzuivering, correctie van verkeerd woordgebruik, informatie over synoniemen --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Notuleren - Rapporteren --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering --- Schriftelijke communicatie --- PXL-Central Office 2015 --- schriftelijke vaardigheden --- Studiemethoden --- Taalgebruik --- Studiemethode --- Scriptie --- Science --- Rédaction
Choose an application
Cd-rom bij het gelijknamige boek. Leesbaar schrijven is een boek dat u helpt teksten te schrijven die door de meeste mensen gelezen kunnen worden. De auteurs leggen niet alleen uit hoe u dat best aanpakt, maar ook waarom het zo belangrijk is. Ze beschrijven kort wat lezen is en wat lezen moeilijk maakt en ze tonen hoe leesbaarheid gemeten wordt. Met een hele reeks voorbeelden illustreren ze hoe moeilijke teksten eenvoudiger kunnen. Alle aspecten van een tekst krijgen aandacht: lettertypes, layout, woordkeuze, structuur en lengte van de zin,... Lezers kunnen ook zelf proberen om moeilijke teksten eenvoudiger te maken: elk hoofdstuk van het boek heeft een eigen reeks oefeningen. Met de software die bij het boek hoort (Zelftest Leesbaar Schrijven), kunnen ze hun eigen prestaties beoordelen. (Bron: covertekst)
Nederlandse taal --- Schriftelijke zakelijke communicatie --- schrijfvaardigheid. --- Nederlandse taal. --- Nederlands --- schriftelijke communicatie --- creatief schrijven --- Didactics of Dutch --- Stilistics --- Mass communications --- Didactiek van het Nederlands --- Massacommunicatie --- Stilistiek --- Schrijfvaardigheid. --- 803.93 -06 --- #SBIB:309H519 --- Communication écrite Schriftelijke communicatie --- Lisibilité Leesbaarheid --- #KVHA:Schrijven; Nederlands --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- 808'1 --- communicatie --- schrijfvaardigheid --- Communicatie --- Nederlands (rapporteren) --- 844.4 --- Leesbaarheid --- Schrijven --- 803.93 -06 Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken --- literaire activiteit en techniek --- Contains audio-visual material --- departement Beeldende Kunst 10 --- schriftelijke vaardigheden --- Teksten --- Tekstschrijven --- Tekststructuur --- Geschreven taal --- Communicatieve vaardigheden --- Penmanship --- Composition (Language arts) --- Tekst --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Hoe schrijf je een krantenartikel? Hoe spreek je de lezer aan in een zakelijk mailtje? Hoe vang je de aandacht van een lezer op je blog? Wat moet er in een persbericht staan? Ervaren journalisten en tekstschrijvers leren je de knepen van het vak in 'Schrijven'. Het is een leerboek en een naslagwerk in één, maar het is ook een onderhoudend leesboek. De auteurs geven talloze tekstvoorbeelden en leggen in de marge daarvan uit waarom iets werkt of niet werkt. Met grappige uitglijers en grillige vergissingen. Het boek gaat in op taalvragen die iedere auteur zich soms stelt, en ook op spelling en conventies. De ideale leidraad in tijden van schrijfkramp en twijfel.
C3 --- taalgebruik --- Kunst en cultuur --- Dutch language --- Stilistics --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- #KVHA:Journalistiek schrijven --- #KVHA:Zakelijk schrijven --- #KVHA:Online schrijven --- #KVHA:Wetenschappelijk schrijven --- Schrijven --- PXL-Central Office 2020 --- Nederlands taalgebruik --- zakelijk taalgebruik --- journalistiek schrijven --- schrijven
Choose an application
Taal verandert en de Schrijfwijzer verandert mee. Daarom een volledig herziene editie van dit naslagwerk dat al sinds 1979 hét kompas is voor schrijvend Nederland en Vlaanderen. De Schrijfwijzer geeft antwoorden op vragen waarmee iedere schrijver worstelt. Hoe schrijf ik zó dat de lezer niet afhaakt? Wat is de functie van de puntkomma? Hoe schrijf ik overzichtelijke zinnen? En natuurlijk ook 1001 taalkwesties, zoals het gebruik van hen – hun, de tussen-n en : aaneenschrijven, streepje of spatie. Deze zesde editie, met nieuwe voorbeelden en duidelijker uitleg, is nog beter toegespitst op de verschillende gebruikersgroepen: studenten, secretaresses, journalisten, ambtenaren en andere schrijvers. Of je nu online teksten of een afstudeerscriptie schrijft, bij het beantwoorden van taalvragen gaat het niet alleen om losse taalkwesties, maar ook om de tekstkwaliteit. Het boek geeft toegang tot schrijfwijzer.nl met taaltips over veelvoorkomende fouten, meer dan 1000 oefeningen voor zelfstudie, video’s, en het Verwarwoordenboek.
Onderzoek --- Diagnose --- Data-analyse --- Dataverwerking --- Rapporteren --- Nederlands. --- Spelling. --- Stilistiek. --- Stilistics --- Dutch language --- Nederlands --- #KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- 765.40 --- Creatie en productie - Schrijven --- Communication écrite --- Méthodologie --- Méthodologie. --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoek (wetenschap) --- Méthodologie. --- 770 --- Taalkunde en taalbeheersing
Choose an application
Velen vinden leestekens saai en lastig, niemand kan uitleggen waar ze precies voor dienen. Wie heeft ze trouwens ooit bedacht? Sommige leestekens zijn stokoud, enkele duizenden jaren zelfs, andere zijn wat jonger. Elk leesteken heeft in ieder geval zijn eigen unieke verhaal dat verklaart waarom en hoe we leestekens gebruiken. Want leestekens zijn broodnodig. Ze blazen zuurstof in de tekst, zorgen voor structuur, geven aan waar een zin eindigt, of de zin een mededeling bevat of een vraag. En dan zijn er nog de 'nieuwelingen' onder de leestekens, zoals de # en de @. Leestekens kun je 'het hang- en sluitwerk van de taal' noemen.Miet Ooms vindt leestekens leuk speelgoed. Met veel humor en zelfrelativering legt ze haarfijn uit hoe je leestekens perfect naar je hand zet. De plezierige weetjes en anekdotes waarmee je iedereen, inclusief jezelf, versteld laat staan, krijg je er zomaar bij geserveerd.https://www.standaardboekhandel.be/p/tot-in-de-puntjes-9789056158866
#KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- #KVHA:Interpunctie --- Interpunctie --- Orthography --- Dutch language --- Nederlands --- grammatica --- leestekens --- secundair onderwijs 2de graad --- secundair onderwijs 3de graad --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 2de jaar (doelgroep) --- secundair onderwijs 1ste graad
Choose an application
This book brings together multiple theoretical perspectives and disciplinary approaches to study the acquisition and development of written language by children as well as the implications for teaching and learning of writing practices in a variety of languages and cultural contexts. Chapters in this contributed volume present both theoretical contributions and results of research carried out with students and teachers from 11 countries (Belgium, Brazil, Chile, Israel, Italy, Mexico, the Netherlands, Portugal, Spain, UK and USA) who speak seven different languages: Portuguese, Spanish, English, Italian, French, Dutch and Hebrew. By bringing together research developed in diverse cultural contexts it enriches the debates in the interdisciplinary field of writing studies by analyzing a wide range of topics at the interface between research and educational implications for the teaching and learning of writing by children. The book consists of five parts, each one addressing a specific set of topics. Part I presents studies on topics related to written language representation systems (phonological and morphological awareness) and on the relationship between grammar and the quality of texts of different genres. Part II includes studies related to compositional processes of writing texts, and the factors involved in these processes. Part III focuses on the difficulties faced by students during the acquisition and development of writing. Part IV is dedicated to chapters that discuss and compare writing practices in different social environments. Finally, chapters in part V deal with teaching and learning of writing in the school setting. Development of Writing Skills in Children in Diverse Cultural Contexts: Contributions to Teaching and Learning will be of interest to researchers and students in the fields of psychology, education and linguistics, as well as to other social scientists in the broader interdisciplinary field of writing studies.
Science --- Developmental psychology --- Age group sociology --- Educational psychology --- Teaching --- Educational sciences --- pedagogische psychologie --- kinderen --- onderwijs --- schrijfvaardigheid --- ontwikkelingspsychologie --- opvoeding --- Educational psychology. --- Developmental psychology. --- Penmanship. --- Education. --- Children. --- Educational Psychology. --- Developmental Psychology. --- Writing Skills. --- Childhood Education. --- Escriptura (Educació infantil) --- Aptitud --- Infants desfavorits
Choose an application
1. Schrijven - 2. Stijl en woordkeus - 3. Taaladviezen - 4. Spelling - 5. Conventies - 6. Specifieke tekstsoorten.
Dutch language --- Usage --- Style --- Dutch language--Handbooks, manuals, etc. --- Nederlands. --- Nederlandse taal --- Spelling. --- Taaltips. --- Algemene taalbeheersing. --- Néerlandais (langue) --- Stylistique --- Usage. --- Style. --- Stilistics --- Néerlandais (Langue) --- taalgebruik --- taalzuivering --- 808(03) --- 844.6 --- Nederlands --- schrijfvaardigheid --- Schrijfvaardigheid --- spelling --- Spelling --- spraakkunst (grammatica) --- stijl --- taaladviezen --- taalvaardigheid --- Woordkeuze --- 843 --- Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- naslagwerk -retorica en effectieve gebruik van taal --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering * --- Stijlleer * --- Stylistique. --- Taaladvies --- Taalgebruik --- Taalkunde --- Grammatica --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Frans --- Oefening --- Dutch language - Usage --- Dutch language - Style
Choose an application
Le CECRL offre une base commune pour l'élaboration de programmes de langues vivantes, de référentiels, d'examens, de manuels. En Europe, il définit les niveaux de compétence qui permettent de mesurer les progrès de l'apprenant à chaque étape de l'apprentissage et à tout moment de la vie. Parmi les six niveaux définis pour le CECRL (A1, A2, B1, B2, C1, C2), le niveau B1 est dit "niveau de seuil" : on est capable de participer à une conversation et de s'exprimer assez correctement pour faire face aux situations de la vie quotidienne.
C1 (taalniveau) --- Didactics of French --- C2 (taalniveau) --- leerboeken --- Frans --- 804.0-07 --- 804.0-07 Frans: taalonderwijs; taalverwerving --- Frans: taalonderwijs; taalverwerving --- Schoolbooks - Didactic material --- Français (langue) --- Cadre européen commun de référence en langue --- Diplôme d'études en langue française --- Problèmes et exercices --- Manuels pour allophones --- Frans voor anderstaligen. --- Franse taal --- luistervaardigheid --- leermiddelen. --- oefeningen. --- schrijfvaardigheid --- Cadre européen commun de référence en langue. --- Diplôme d'études en langue française. --- Manuels pour allophones. --- Luistervaardigheid --- Leermiddelen. --- Oefeningen. --- Schrijfvaardigheid --- Problèmes et exercices
Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|